Odpovědný zastupitel

 

E-learning

 
 

Kontakty tutor

Diskusní fórum

E-learning

Počet příspěvků: Způsob zobrazení:  dle příspěvků | časově
Barbora Štejdířová
8.11.2012 12:17
Re: Zápis ze zastupitelstva

Jelikož je zápis ze zasedání zastupitelstva poskytnutelnou informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – kdokoliv si může vyžádat jeho kopii a libovolně s ní nakládat, včetně jejího zveřejňování, může tak činit i člen zastupitelstva, který má k zápisu faktický přístup, a vzhledem k výše uvedenému nemá smysl mu v tom bránit. Mnohé obce samy dobrovolně zveřejňují zápisy ze zasedání zastupitelstva na svých internetových stránkách – tuto praxi lze vzhledem k principům otevřenosti veřejné správy jednoznačně uvítat. Z takto zveřejněných zápisů je nutno odstranit případné osobní údaje fyzických osob.

Martin Čech
18.10.2012 14:27
Práce svépomocí

Dobrý den,

chtěl jsem se zeptat, jestli spolek, či organizační složka města může na majetku obce provést práce svépomocí. Konkrétně se jedná o opravu fasády budovy, kdy spolek, který objekt v majetku města využívá, by opravu provedl svépomocí, v rámci brigád a město by hradilo pouze materiál nutný k opravě.

Setkal jsem se totiž s názorem, že na tyto práce musí být vybrána firma, v rámci výběrového řízení a že svépomocí toto nelze dělat.

Pokud to svépomocí jde, jak je to potom ošetřeno legislativně v rámci města?

Děkuji za odpověď - Martin Čech

Petr Pešek
11.9.2012 10:20
Vnitřní směrnice obce o zadávání veřejných zakázek.

Dobrý den.

Máme schválenu vnitřní směrnici o zadávání veřejných zakázek, kdy starosta může objednat (jako příkazce operace) veřejnou zakázku na stavební akce do 300.000,- (bez DPH) a na dodávky do 100.000,- Kč (bez DPH). Je možno tuto směrnici uplatnit i po novele zákona o veřejných zakázkách?

Děkuji.

Hana Škrlová
29.3.2012 17:02
Zápis ze zastupitelstva

Může zvolený zastupitel, který byl ověřovatel zápisu zastupitelstva, tento zápis zkopírovat a umístit ho na webové stránky svého sdružení ? Aniž by někoho z vedení obce  informoval?

Zápis je k dispozici k nahlénutí na obecním úřadu a usnesení ze zastupitelstva vyvěšeny na úřední desce.

Radek Ilchmann
20.2.2012 11:56
Schvalování zastupitelstvem - zpřísnění zákona

Mám dotaz, zda si může zastupitelstvo schválit zásady k prodeji nemovitosti - vytipovaných městských bytů, ve kterých jde nad rámec zákona a požaduje schválení 2/3 většinou všech členů zastupitelstva. Tyto zásady jsou schválené z předchozích volebních období, nyní je chceme troch upravit. Můžeme zde toto ustanovení ponechat?

Výtah: ...Preference k prodeji obsazených a prodej uvolněných bytových jednotek
a) Při prodeji obsazených bytových jednotek město Žacléř vychází především z ustanovení § 22 zákona č. 72/1994 Sb. Forma přímého prodeje bude uplatněna u stávajících uživatelů (nájemníků) bytu nebo rodinných příslušníků v přímé linii za podmínky, že s tímto souhlasí stávající uživatel (nájemník) s přihlédnutím k § 706 zákona č. 40/1964 Sb. v platném znění.
b) Prodej způsobem uvedeným v čl. 3 těchto zásad bude realizován v následujících případech:
- fyzické osoby s trvalým pobytem v katastru města za podmínky, že s tímto souhlasí stávající uživatel (nájemník), anebo souhlas vyjádří zastupitelstvo města na svém veřejném zasedání a to nejméně 2/3 většinou všech členů zastupitelstva;
- fyzické osoby i bez souhlasu nájemníka, za podmínky, že souhlas vyjádří zastupitelstvo města na svém veřejném zasedání a to nejméně 2/3 většinou všech členů zastupitelstva;
- v případě uvolněného bytu; ...

Barbora Štejdířová
10.2.2012 12:47
Re: Podpis smluv místostarostou obce

Dobrý den,

Místostarosta zastupuje starostu přímo ze zákona, nepotřebuje tedy plnou moc. Zákon o obcích přitom rozsah tohoto zastoupení nijak neomezuje. Má se tak za to, že jej zastupuje v plném rozsahu.

Ano. Případně může zastupitelstvo pověřit pro takový účel místostarostu nebo jiného svého člena. Nic ale nebrání tomu, aby byl starosta na smlouvě podepsán jednou za obec a jednou za sebe jako FO nebo za jinou právnickou osobu. (O uzavření takové smlouvy může starosta i rozhodnout, pokud je to v jeho pravomoci. Zde by ovšem v některých případech mohlo být vhodné nechat rozhodnutí na zastupitelstvu.) Upozornit lze nicméně v této souvislosti na obecnou povinnost, zakotvenou v § 3 odst. 1 zákona o střetu zájmů (č. 159/2006 Sb.), dle něhož dojde-li ke střetu veřejného zájmu se zájmem osobním, nesmí veřejný funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je jako veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit. Osobním zájmem se pro účely tohoto zákona rozumí takový zájem, který přináší veřejnému funkcionáři osobní výhodu nebo zamezuje vzniku případného snížení majetkového nebo jiného prospěchu. I z tohoto důvodu není popsaná praxe dvojího podepisování dle našeho názoru – přinejmenším v případě, kdy o uzavření smlouvy před jejím podpisem nerozhodl jiný orgán obce – příliš doporučeníhodná.

Pavlína Štachová
10.2.2012 09:41
Změna jednacího řádu

Současný stav:  Písemné materiály , určené pro jednání ZO, předkládá navrhovatel v počtu 1 výtisku prostřednictvím OÚ, tak aby mohly být doručeny nejpozději do 3 dnů přede dnem jednání ZO jeho členům.

Starostou navrhovaná úprava : Písemné materiály, určené pro jednání ZO, předkládá navrhovatel v počtu 1 výtisku prostřednictvím OÚ, s tím, že budou předkládány zastupitelům v průběhu zasedání ZO.

Otázka:  Je takováto úprava jednacího řádu možná? Děkuji

 

Barbora Štejdířová
7.2.2012 12:52
Re: Odpuštění poplatku právnickým osobám nebo fyzickým osobám oprávněných k podnikání

Dobrý den,

Pokud se podnikající fyzické osoby a právnické osoby účastní systému nakládání s odpadem zavedeného obcí na základě smlouvy podle §17 odst. 6 zákona o odpadech, je výše sjednané ceny vždy závislá na dohodě stran. Toto platí i při stanovení úhrady ve smlouvě podle §17 odst. 5 zákona o odpadech, tedy v případě, že má obec zaveden smluvní systém zpoplatnění.

U poplatku za komunální odpad podle §17a zákona o odpadech zákon s možností vymezit okruh osob, které budou povinny platit poplatek ve snížené výši, nebo budou od této povinnosti zcela osvobozeny, výslovně nepočítá, jedná se nicméně o oblast samostatné působnosti obce a při zachování nediskriminačního přístupu ji podle našeho názoru lze připustit i v těchto případech.

Prominout poplatek nebo snížit dlužnou částku na základě individuální žádosti v rámci daňového řízení v současné době zákony u poplatků správci daně neumožňují.

Vlastimil Ondra
6.2.2012 16:55
Podpis smluv místostarostou obce

Dobrý den, chtěl bych poprosit o stanovisko, zda místostarosta obce je oprávněn k podpisu například nájemních  smluv v době nepřítomnosti starosty obce. ( dovolená, pracovní neschopnost atd. ) Musí  mít k těmto úkonům plnou moc starosty?  Dále pak, jaký je postup při uzavírání smluv, kdy starosta je zárověň žadatelem. Uzavírá smlouvu po řádném projednání v příslušných orgánech obce sám se sebou?

Pavel Matoušek
1.2.2012 09:46
Odpuštění poplatku právnickým osobám nebo fyzickým osobám oprávněných k podnikání

Dobry den,
podle Zákona o odpadech 185/ 2001 Sb., §17, odst. 5)
"Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být
uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit
poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému
shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle
zvláštního zákona.
"

Můj dotaz zní, může obec tento poplatek v některých případech odpustit? Nebo uzavřít smlouvu na 1,-/ rok s tím, že si obec určí pravidla, za kterých bude možné smlouvu za sníženou sazbu uzavrít? Jako příklad uvádím nehtové studio, které nemá odpadu více, než hrst odštípaných gelových nehtů za měsíc. Navíc pokud je provozovna provozující tohoto studio v rodinném domku živnostníka.

Děkuji za odpověď.

Copyright © 2024 Svaz měst a obcí ČR Realizace SEAL, s.r.o.